Smartlappenkoor Dèheurdevaneiges
gallery/logo

Evenementen

23 en 24 april 2016: 9e Trierer CHORMEILE.

Op 23 en 24 april zijn we naar Trier geweest. We hebben daar meegedaan aan de 9e  Chormeile.  Dat is een manifestatie waarbij 39 koren bij elkaar komen en op 11 plaatsten in de stad optreden.
Enkele leden van het koor hebben hun ervaringen opgeschreven. Die staan hieronder.

Allereerst het verhaal van Peter:

Het Smartlappenkoor “Dèheurdevaneiges” heeft weer deelgenomen aan het 9de liederfestival Trierer Chormeile. We werden door de locoburgemeester van Trier ontvangen en gingen snel naar de Kornmarkt waar om 14.00 uur een samenzang zou plaatsvinden. Met ons repertoire kwam de stemming er goed in.
De vele aanwezigen zongen dan ook uit volle borst mee. Er kwamen nog drie optredens. Allereerst een aantal gezellige liederen. Het publiek stroomde toe en kon genieten van gezellige “meezingers”. Een enkeling waagde zelfs een dansje terwijl anderen weer heerlijk op de melodie meedeinden. In vlot tempo en met veel enthousiasme werd het repertoire gepresenteerd en tot slot kregen we een hartelijk applaus. Nagenietend gingen we op weg naar de tweede locatie. Nu konden we ‘vol’ inzetten, we hadden immers al goed ingezongen. Met veel elan dirigeerde Léon het koor waarbij hij het publiek uitnodigde lekker mee te zingen. Ook hier reageerde het publiek weer enthousiast en menig lied werd gezellig meegezongen. We besloten dit tweede optreden met “Die Hände zum Himmel”. Het publiek ging heerlijk “uit zijn dak”. We hebben niet vaak gehoord  “Zugabe, Zugabe”. Dit konden we niet negeren. Op de derde locatie konden wij nog even genieten van prachtige zang in een gezellige sfeer. We werden echter gevraagd om de slotzang te doen op de Kornmarkt, een eervol verzoek. Er was daar al veel publiek aanwezig. In een sfeervolle ambiance maakten we ons op om deze dag nog eenmaal goed te presteren. Met een gevarieerd repertoire sloten we af en we oogstten een daverend applaus.­

En hier de terugblik van Jacq:

Terugblik op een geslaagde reis.

Iedereen op tijd aanwezig. Koffers inladen, plaatsnemen in de bus. Ons koor boven in de dubbeldekker zoals afgesproken. Uiteindelijk toch niet helemaal gelukt maar zo kon de verbroedering met ons collegakoor al vroeg beginnen.

Na een voorspoedige reis met tussenstop in Belgie ruim op tijd aangekomen bij het Rathaus in Trier.
Hier werden we vriendelijk ontvangen in de oude Raadszaal namens het gemeentebestuur en de organisatie met een welkomsdrankje. Enkelen van ons wisten zelfs door te dringen tot de prominente plaatsen van het gemeentebestuur.
Na het uitwisselen van welkomswoorden en geschenken werd er door beide koren een aantal liederen ten gehore gebracht waarna er nog enige tijd overbleef om bij te komen en op verzoek nog een drankje kon worden gebruikt.

Daarna gezamenlijk te voet naar de Korenmarkt voor ons eerste echte optreden terwijl de bus onze koffers al naar het hotel bracht. Onze optredens op diverse plaatsen in de stad verliepen voorspoedig ondanks het wisselende weer de soms wat onduidelijke organisatie qua tijden en plaats van aktie. Wat verder opviel was het feit dat ondanks de deelname van 39 koren we er slechts enkele zijn tegengekomen op onze toer door de stad. Of we dan ook met meer dan 1000 deelnemers waren heb ik mijn twijfels over. Terug in het voor velen van ons bekende hotel was er ruim tijd om ons op te maken voor een prima diner en een gezellige avond tot in de late uurtjes. De zondag begon met een uitgebreid ontbijt en daarna inruimen van de koffers. Op naar de Korenmarkt voor ons gezamenlijk ochtendconcert van de Bossche Koren waarbij wij mede door het weer toch op een redelijke publieke belangstelling mochten rekenen. Na afloop van ons optreden nog onze collega's aangemoedigd en daarna ruimte om voor wie dat wilde te gaan lunchen dan wel dineren in de stad. Daarna op naar de Moezel voor een boottocht waarbij enkelen van ons het zelfs aandurfden om ondanks de frisse wind plaats te nemen op het bovendek.

Ofschoon we daarna nog een uur nog een een uur over zouden hebben werd toch maar wijselijk besloten de terugreis aan te vangen. Deze terugreis verliep wederom voorspoedig ondanks het feit dat we zelfs verrast werden door een heuse sneeuwbui.
Ruim op tijd terug in Den Bosch kunnen we terugzien op een zeer geslaagde reis en optreden hetgeen voor komend jaar zeker voor herhaling vatbaar is. Hulde aan allen die hiervoor hun best hebben gedaan en de leden en hun aanhang voor de prima sfeer.

Een terugblik van Lily.

Zaterdagochtend 23 april vroeg uit de veren, de bus vertrekt om 07.00 uur naar Trier.
De busreis op zich is al leuk “schoolreisje gevoel”. Tijdens de busrit worden snoepzakjes – koekjes – bonbons – worst en kaas doorgegeven, en voor de liefhebbers de brandewijn en jenever, wat hebben wij een “zoet” koor!
Wij zijn op tijd voor de officiële ontvangst in het Rathaus van Trier en worden door wethouder Egger met enthousiasme verwelkomd.
Na deze warme ontvangst vertrekken wij naar de Kornmarkt voor de samenzang. Helaas, de samenzang was knudde. Evenals vorig jaar ook te weinig deelnemers en bovendien was het berekoud!
Echter ons succesvol optreden op diverse locaties en het enthousiasme van het publiek maakten de dag meer dan goed.
Na een heerlijk diner in het hotel, werd deze dag afgesloten met een gezellig samenzijn.
Zondagochtend na het ontbijt, de koffers in de bus en op naar het podium op de Kornmarkt voor een gezamenlijk optreden met het koor ZingMaarLekkerMee.
Wederom werkten de weergoden niet mee, maar er was publiek en dit publiek wist onze liedjes zeer te waarderen.
Na dit optreden hebben wij nog kunnen genieten van een rondvaart op de Moezel en dan terug naar huis.
Afsluiting van dit verslag kan niet zonder een dankjewel gezegd te hebben aan de organisatie, maar zeker ook aan Lieke, onze fotograaf en Liesbeth die het aandurfde om namens het koor een speech in het Duits te houden!
Wat mij betreft volgend jaar weer naar Trier!!

Een 'slotakkoord' van Anneke en Willem

Na leuke optredens in Trier, sloten wij het weekend af, niet met een reisje langs de Rijn maar met een boottochtje op de Moezel! Was ook leuk hoor! Daarna met hagel en sneeuwbuien naar huis.
Het was een heel geslaagd weekend, iedereen bedankt voor alle inspanningen.